V září 2021 byla schválena novela zákona o elektronických komunikacích, která s platností od 1. ledna 2022 přináší povinnost pro provozovatele webů ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků. Co to znamená pro provozovatele webu?
Typy cookies
Existuje několik typů cookies: funkční - nezbytné, analytické a preferenční a marketingové - pro cílení reklamy.
Fuknční - nezbytné cookies
Základní cookies, tedy funkční cookies, mají na starost základní funkce vašeho webu (například uložení zboží v košíku na e-shopu, zapamatování naposledy přečteného článku atd.). Jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky, proto o nich návštěvníka vašeho webu stačí i po 1. 1. 2022 jen informovat.
Analytické a preferenční cookies
Změna od 1. ledna 2022 se bude týkat také analytických a preferenčních cookies. Analytické cookies vám umožňují sledovat návštěvy vašich webových stránek a aplikací a také to, kolik uživatelů kliklo na odkaz na vašem webu či využilo některou z jeho funkcí. Typicky jde o statistiky návštěvnosti jako Google Analytics. Preferenční cookies zase umožňují, aby si váš web zapamatoval preference daného uživatele a mohl se mu přizpůsobit. Zajistí se tak pohodlné používání vašeho webu, který si pamatuje nastavení jazyka, měny a dalších preferencí uživatelů. Pro shromažďování těchto dvou typů cookies budete od 1. ledna 2022 nově také potřebovat aktivní souhlas uživatele.
Marketingové cookies - cílení reklamy
Marketingové cookies se využívají k lepšímu cílení reklam (například remarketing, tedy zpětné oslovení uživatele, který už na vašem webu byl, na jiném kanálu prostřednictvím placené reklamy) a k jejich personalizaci. Abyste mohli tento typ cookies daného uživatele použít, musíte k tomu od 1. 1. 2022 mít nově jeho aktivní souhlas.
Jak zařídit, abyste měli od 1. ledna 2022 vše v pořádku?
Musíte získat aktivní souhlas uživatele se shromažďováním cookies pomocí cookie lišty.
Návštěvník webu v cookie liště:
Co se stane, když uživatel neudělí souhlas k použití cookies
Pokud vám návštěvník vašeho webu neposkytne souhlas k shromažďování analytických cookies, ztratíte data o návštěvnosti a nebudete moci v Google Analytics tvořit statistiky, například kolik návštěvníků přišlo k vám na web, odkud přišli nebo kolik lidí využilo některou z jeho funkcí a další.
Nesouhlas uživatele se shromažďováním preferenčních cookies bude mít za následek, že vaše webové stránky nebudou schopné si uživatele zapamatovat a přizpůsobit se mu.
V případě neposkytnutí souhlasu s marketingovými cookies nebudete mít možnost uživatele zpětně oslovit pomocí remarketingu, měřit konverze či personalizovat obsah vašich reklam.